Uncategorized @fa

دلایل رشد بی‌رویه قیمت‌ آهن در بورس

کد مقاله: IK7247

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

موضوع مقاله: قیمت فولاد

طی 2 هفته اخیر به‌رغم روند کند معاملات آهن در بازارغیررسمی، قیمت محصولات ذوب‌آهن در بورس کالا با رشد چشمگیری روبه‌رو شد به‌طوری‌که در روزهای اول بازار غیر رسمی نیز به دنبال این رشد تحت تاثیر قرار گرفته و قیمت‌ها رشد كرد؛ اما از آنجا که در پشت این رشد قیمت، دلیل و منطق قابل استنادی وجود نداشت در روزهای بعدی بازار غیر رسمی با هشیاری بیشتری عمل کرده و از تاثیرپذیری بی‌مورد از رشد قیمت‌های بورس کالا ممانعت کرد‌.

اما معاملات روز یکشنبه طي هفته جاري در بورس کالا نشان مي‌دهد هنوز این رویه در بورس وجود دارد وبرخی از خریداران با وارد کردن فشار زیاد به بازار، باعث مي‌شوند قیمت‌ها همچنان روند صعودی داشته باشد. در این میان برخی از فعالان بازار، عرضه‌های محدود از سوی ذوب آهن را عامل اصلی رشد قیمت‌ها مي‌دانند و مدعی هستند در حالی محصولات را از بورس در رقابت خریداری کرده‌اند که همین کالاها در حال حاضر با قیمت‌های پایین تر در بازار موجود است. به گفته این افراد، عرضه‌های قطره چکانی در بازار از عوامل اصلی رشد قیمت‌ها در بازار است و باعث شده تا به واسطه این تفاوت قیمت در بورس و بازار غیررسمی ضرر زیانی را متحمل شوند. تعجیل در خرید قیمت را بالا برد اما از سوی دیگر به عقیده کارشناسان بازار این خود خریداران هستند که بدون در نظر گرفتن وضعیت بازار و تعجیل زیاد در خرید قیمت را بالا مي‌برند. یکی از کارشناسان بازار در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص این اعتراضات‌ مي‌گوید‌: هر زمان که قیمت‌ها روند نزولی در بازار مي‌گیرد؛ متاسفانه خریدارانی که از بورس گران خریده‌اند، لب به اعتراض گشوده و به دنبال مقصر مي‌گردند؛ در حالی که با یک تحلیل منطقی به راحتی مي‌توانند جلوی ضررو زیان خود را بگیرند‌. علاوه بر این نمی‌توان انتظار داشت تمامی محصولات یک ماه ذوب آهن در یک روز عرضه شود؛ چرا که در این شرایط بازار به دست افراد معدودی مي‌افتد که اين امر خطرهای زیادی را به همراه دارد. به گفته این کارشناس بازار در شرایطی که عرضه‌های بورس به صورت پراکنده در یک ماه انجام مي‌شود، تعجیل برای خرید کالا در یک روز مشخص نه تنها به بازار بلکه به خود خریدار نيز زیان وارد مي‌کند. ضرورت گسترش مشاوره در بازار یکی دیگر از فعالان بازار با اشا‌ره به خلاء خدمات مشاوره‌ای در بازار معتقد است در حال حاضر کارگزاران یا امکان دادن مشاوره به خریداران را ندارند یا اینکه اگر هم اطلاعات لازم را دارند‌، خریداران از این خدمات استفاده نمی‌کنند و اصولا حاضر به سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و کارشناسی نیستند. به عقیده وی، جدای از اینکه عدم عرضه محصولات تولیدکنندگان بخش خصوصی در بورس طی این سال‌ها باعث شده تا فرآیند عرضه و تقاضا در بورس تعادل لازم را نداشته باشد‌، خریداران نیز در بورس بیش از آنکه بر تحلیل و کار کارشناسی خرید کنند بیشتر بر اساس آنجه که دیگران انجام مي‌دهند، اقدام به خرید کالا مي‌کنند. در همین حال یکی از خریداران ارائه و انتشار برنامه ماهانه عرضه محصولات ذوب‌آهن در بورس را یکی از راه‌های اطلاع رسانی عمومی در بازار و آگاهی خریداران از فرآیند عرضه‌ها عنوان کرد و گفت: در این صورت است که بازار مي‌تواند از گمراهی و فشار زیاد به بازار جلوگیری کند. وی در عین حال پیش‌بینی کرد با توجه به روند رو به کاهش قیمت‌ها در بازار قیمت محصولات در بورس بارشد قیمت روبه‌رو نشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *